سرنخ هایی برای کاهش چاقی

بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط محققین دانشگاه پزشکی yaleانجام گردید، جلوگیری از افزایش وزن، چاقی و درنهایت جلوگیری از ابتلا به دیابت می تواند از طریق جلوگیری از فعال شدن یک گیرنده ی هسته ای دربخش کوچکی از مغز به سادگی انجام شود.

نتایج این تحقیق در مجله ی The Journal of Clinical Investigation منتشر گردید. دانشمندان نشان دادند هنگامیکه تأثیر گیرنده ی هسته ای PPARgammaدرتعدادی از سلولهای مغز موش مسدود می شود این حیوانات کمتر غذا خورده و نسبت به رژیم غذایی پرچرب مقاوم  می شوند.

 نویسنده ی ارشد این مقاله دکتر Dianoمی گوید: این حیوانات با وجود خوردن چربی وقند افزایش وزن نمی یابند، تحقیقات ما نشان داد که مسدود نمودن گیرنده ی PPARgammaدر نورونهایی که POMCرا تولید می کنند، می توانند پاسخ به رژیم پرچرب را کنترل کند و مانع از بروز چاقی شود.

 نورونهای POMCدر هیپوتالاموس قرار دارند و مصرف غذا را کنترل می کنند فعال شدن این نورونها موجب ایجاد حس سیری وکاهش اشتها می شود. PPARgammaفعالیت این نورونها را تنظیم می کند.

پرفسور Dianoو همکارانش از موش ترانس ژنتیکی استفاده کردند که درآن با مهندسی ژنتیک گیرنده های  PPARgammaاز نورونهای POMCحذف شده بود. آنها می خواستند ببینند آیا می توانند  از بروز چاقی به دلیل رژیم پرچرب و پرقند جلوگیری  کنند.

هنگامیکه گیرنده های PPARgammaدر این سلولهای هیپوتالاموسی مسدود می شود میزان تولید رادیکالهای آزاد  در نورونهای POMCافزایش می یابد و بیشتر فعال می شوند.

این یافته ها کاربرد کلیدی در دیابت دارد. PPARgammaهدف داروی تیازولیدین دیون یا TZDاست که گروهی از داروهای درمان دیابت می باشند. این داروها قند خون را پایین می آورند اگر چه با مصرف این داروها بیماران دچار اضافه وزن می شوند.

پرفسور Dianoمی گوید: نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که افزایش وزن دربیماران دیابتی که از TZDاستفاده می کنند به دلیل اثرات این دارو بر مغز است، بنابراین هدف قرار دادن PPARgammaمحیطی با ترکیب جدیدی از داروی TZDکه نتواند به مغز نفوذ کند  می تواند به درمان دیابت کمک کرده و مانع از ایجاد چاقی دراین بیماران شود.

هدف بعدی محققین حفظ فواید داروی TZDبدون ایجاد عوارض جانبی آن یعنی اضافه وزن است، این گروه از محققین در مطالعه ی بعدی خود قصد دارند این تئوری را بروی حیوانات مبتلا به دیابت  آزمایش کنند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/08/140801213521.htm